Βασιλική Πλιόγκου

Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΝ-ΠΔΜ

Διευθύντρια Εργαστηρίου

Η Δρ. Βασιλική Πλιόγκου έχει Πτυχίο Παιδαγωγικής από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών (ΠΤΝ) της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών. Ολοκλήρωσε τις βασικές σπουδές της στο Πανεπιστήμιο της Γάνδης, με υποτροφία του ΙΚΥ, στο Πρόγραμμα «Δικαιώματα Παιδιών».

Έχει Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (MSc) στη «Συγκριτική Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα» από το Τμήμα Επιστημών Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ και του Institute of Education του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Έχει, επίσης, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (MSc) του ΠΤΝ του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη «Δίγλωσση Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση».

Έχει εκπονήσει διδακτορική διατριβή στις Επιστήμες της Αγωγής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης – ΑΠΘ με τίτλο «Η επίδραση της μονογονεϊκότητας στην εκπαιδευτική επιτυχία των παιδιών».

Είναι Επίκουρη Καθηγήτρια με γνωστικό αντικείμενο «Παιδαγωγική και Εφαρμογές στην Εκπαίδευση» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (ΦΕΚ: 202/26.2.2020/τ. Γ΄). Είναι η Διευθύντρια του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Μελετών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Πρακτικών της Σχολής Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του ΠΔΜ, η Υπεύθυνη Πρακτικής Άσκησης και η Τμηματικά Υπεύθυνη ERASMUS. Είναι η αν. Πρόεδρος του Επιστημονικού Εποπτικού Συμβουλίου Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (ΕΠ.Ε.Σ.) Καστοριάς και μέλος του Κέντρου Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης του ΠΔΜ, καθώς και της Επιτροπής Προγράμματος Σπουδών Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας του ΠΔΜ.

Έχει εργαστεί, επί σειρά ετών (από το 1997), σε διδακτικά και ερευνητικά προγράμματα του ΔΠΘ, του ΑΠΘ, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, του ΕΑΠ, της ΑΣΠΑΙΤΕ Θεσσαλονίκης και του Frederick University of Cyprus . Από το 2012 ως 2020 ήταν ακαδημαϊκά υπεύθυνη του Τομέα Παιδαγωγικής του Μητροπολιτικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το School of Education του University of East London (UEL).

Οι ανακοινώσεις και δημοσιεύσεις της διαπνέονται από τις αρχές, τις επιστημολογικές και μεθοδολογικές θεωρήσεις της Παιδαγωγικής Επιστήμης και των Επιστημών Εκπαίδευσης, με έμφαση σε εκπαιδευτικές εφαρμογές σε διαφορετικούς πληθυσμούς/δέκτες, κυρίως στην προσχολική και σχολική ηλικία.

Από το 2011 ως σήμερα, είναι η Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας της ΟΜΕΡ (Παγκόσμια Οργάνωση Προσχολικής Εκπαίδευσης) και από το 2015 είναι μέλος του ΔΣ του Παιδικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.

Έχει διακριθεί με το Βραβείο της Διεθνούς Επιτροπής της ΟΜΕΡ για το 2016 στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο πλαίσιο του Global Action Programme της UNESCO, στο Πανεπιστήμιο Ewha Womans της Σεούλ, στη Νότια Κορέα, τον Ιούλιο 2016.

Ενδεικτικές δημοσιεύσεις

  • Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (επιμ.) (2020). Σύγχρονες τάσεις στην Παιδαγωγική Θεωρία και Πρακτική. Δημοκρατία, Πολιτειότητα, Ετερογένεια. Αθήνα: Gutenberg (σσ. 391 σελ.).
  • Zaragas, C. & Pliogou, V. (2020). Assessment and pedagogical implications of young children’s psychomotor development in Greek kindergarten schools. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 48, (2), 239-251. DOI: 10.1080/03004279.2019.1684540. Διαθέσιμο στο: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03004279.2019.1684540
  • Πλιόγκου, Β., Καρακατσάνη, Δ. (2022). Η σεξουαλική αγωγή ως βασικό ανθρώπινο δικαίωμα, φύλο και πολιτειότητα. Μια νέα πρόκληση για το δημοκρατικό σχολείο; Στο Μ. Γ. Βαρβούνης, Γ. Κ. Κατσαδώρος, Α. Γ. Καπανιάρης (επιμ.), Τιμητικός τόμος για την Μαρία Γκασούκα «Άνθρωποι, φύλα, ταυτότητες, πολιτισμοί. Λαογραφικές και έμφυλες προσεγγίσεις» (σσ. 377-402). Αθήνα: Γκόνη.
  • Pliogou, V. (2021). Design and development of educational interventions on gender perspective: Teachers’ raising awareness on issues of discrimination and gender equality. In A. B. Barragán Martín, Á. M. Martínez, M. M. Jurado, M. S. Márquez, M. C. Pérez-Fuentes (eds.), La Convivencia Escolar: Un acercamiento multidisciplinar para la intervención en contextos educativos (Capitulo 13, pp. 135-147). Madrid: Dykinson, S.L.